تصور کنید که ما بخواهیم یک مناقصه را به شکل سنتی برگزار کنیم. اولین گام صرف هزینه بالا برای اعلام آگهی مناقصه در تلویزیون، روزنامه یا مجلات است. در همین اولین قدم باید به یاد داشته باشیم که نشریات کاغذی دیگر آن تعداد مخاطب سابق را ندارند و بیشتر به سمت انتشار آنلاین روی آورده اند. در هر صورت آگهی مناقصه می تواند در انبوه آگهی ها گم شود. یا حداقل این است که با مخاطبان کمتری ارتباط بر قرار کرده و یا دسترسی به آن به آسانی یک وب سایت مخصوص مناقصه نیست.
یک وب سایت مناقصه و مزایده در واقع یک پایگاه داده با سطوح دسترسی و امکانات متفاوت برای انواع کاربران است. این وب سایت به کاربران اجازه ثبت آگهی یک مزایده یا مناقصه را داده، اطلاعات را نگهداری و برای بررسی به کارشناسان ارجاع می دهد، امکان بررسی ثبت و تایید مدارک را آسان می کند، اعلام نتیجه کرده و آرشیو مناقصه و مزایده را نگهداری می کند. و از طرفی به کاربران علاقه مند برای شرکت در مزایده یا مناقصه امکان ثبت نام در سایت، تکمیل مدارک مورد نیاز و شرکت در آن را فراهم می نماید. کاربران نیز می توانند در این مسیر از امکانات متنوعی برخوردار شوند: مثلا امکان جستجوی پیشرفته در بین آگهی ها، خبر رسانی آنلاین و اس ام اس، ارتباط آنلاین با شرکت ها، ثبت نام در خبر نامه ها و غیره.
درج آگهی مناقصه یا مزایده
مسلما اولین قدم درج آگهی است. نام شرکت، موضوع، تاریخ انتشار، مهلت شرکت کردن، زمان ارسال اسناد و مدارک، هزینه شرکت کردن، ضمانت های لازم، زمان اعلام نتایج و غیره در زمان ثبت یک آگهی در پایگاه داده توسط کاربر تعیین شده وارد می شود
انتشار آگهی
یک مزایده یا مناقصه می تواند به طور خصوصی یا عمومی برگزار شود. در صورت عمومی بودن تمام اعضا می تواند این آگهی را مشاهده کنند. اما در صورتی که مزایده و مناقصه شما به طور خصوصی است تنها شرکت و سازمان های مرتبط می توانند این آگهی را مشاهده و در آن شرکت کنند. بنابراین بنا به درخواست یا صلاحدید مدیر وب سایت این آگهی را تنها در اختیار گروه خاصی از اعضا قرار خواهد گرفت.
زمانبندی
همانطور که می دانید یک مناقصه یا مزایده دارای یک زمان مشخص برای شرکت کردن علاقه مندان یا اعضای مجاز است. برای همین مدیر وب سایت باید مهلت زمان ثبت نام و فعال بودن فرم ها در وب سایت را مشخص نماید. که پس از روز و ساعتی مشخص به طور اتوماتیک دسترسی کاربران برای شرکت در این مزایده یا مناقصه خاص گرفته شود.
ثبت نام کاربران
همانطور که گفته شد شما می توانید سطوح مختلف دسترسی را در وب سایت تعریف کنید. یکی از سطوح کاربران عادی یا همان اعضا هستند. که شما می توانید در حد مقدماتی با دریافت اطلاعات اولیه آن ها را در وب سایت ثبت نام کنید و این جدا از ثبت نام برای یک مناقصه یا مزایده خاص نام نویسی کنید.
تایید مدارک، فرم ها و ثبت نام
در فرآیند ثبت نام ها و ارسال مدارک در دفعات متعدد و در هر نوع از آن نیاز به یک تایید از سوی مدیر یا کارشناس وب سایت است. این نوع سیستم تایید را می توان در شکل ها مختلف طراحی نمود که مدیر وب سایت بتواند به راحتی فرم ها را بررسی و تایید کند. و این تاییدیه نیز به شکل های مختلف از قبیل: ایمیل، اس ام اس به اطلاع افرادی مورد نظر برسد. یا در صورت عدم تایید می توان کاربر را از این مورد آگاه نمود یا به کلی از سیستم حذف کرد.
گزارش گیری
شاید این مورد یکی از مهم ترین امکانات چنین وب سایت هایی باشد. گزارشگیری نیز می تواند انواع مختلف و با پیچیدگی های خاصی صورت پذیرد. مثلا: گزارش ثبت نام ها یا مدارک ناقص، گزارش از شرکت کنند گان در یک مناقصه خاص، تحقیق در میزان و نحوه مشارکت اعضا و غیره. این گزارش نیز می تواند به شکل های مختلفی به نمایش در آید. می توان آن ها را به شکل جدول یا نمودار در صفحه وب به صورت قابل رویت و چاپ پیاده سازی کرد یا اینکه فایل های اکسل قابل دانلود ایجاد نمود.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به شرکت آداک است. Copyright © 2020 آداک